fredag 27 november 2020

Made In Norway


Några bilder från vår vän Torbjörn Johannessen från Norge

Jeg har satt sammen motorer som jeg har gjort, den eldste er i fra 1958. De har ligget i deler både her og der, så det var litt jobb å få det riktig.

    Hilsen Torbjørn

 




Jeg sender bilder av motorer som jeg har gjort. Den eldste som er i fra 1958 skulle bli en speed motor. Jeg hadde fløyet 2-3 år med D1 friflukt modeller, (F.int i Sverige) nå F1C. Men fikk lyst til å fly speed. Så jeg begynte på denne motoren, det var en Dooling inspirert 2,5cc. Men jeg ble overtalt til å fly friflukt igjen, så den ble aldri ferdig.

Den i fra 1962 har en modifisert D-A sylinderenhet, nålelager og ladepumpe, DKW system. Den sugde inn som en 4.0cc motor. Den gikk like fort som min beste modifiserte Oliver. Men etter en stund gikk pumperåden av, stempelet gikk ut i friske luften. Jeg satte inn en flaskekork isteden, og den gikk like fort. Så ble motoren satt på hylla.

Motoren fra 1964 var en superkortslagsmotor, 17 x 11mm. Det ble ingen suksè.

1979 motoren var forløperen til min første bilmotor fra 1980, mange av delen gikk om hverandre. Den ble kjørt på VM i Kapfenhardt i 1980.

1981 motoren gikk fint men ble den siste av kortslags motorene, 15,8 x 13mm.

I 1983 kom den første kvadratiske motoren, Den ble videre utviklet i en 10 års periode, det var alltid noen nye deler på prøve. Den fikk 2 V. rekorder i Gøteborg og 1 EM i Varna.

1994 motoren hadde delt veivhus som en motorsykkelmotor. Al. huset gav en del lagerproblemer. Og den var ikke så enkel å ha med å gjøre, men ble brukt i 12-13 år.

2007 motoren ble bra etter noe tid, begynte vel å få noe erfaring. Det er den jeg bruker i dag.

Motoren bakenfor, den med ledningen, er min testmotor. Den blir brukt til innkjøring av stempler, sylindere, pipetesting etc.

De gamle motorene er forsøkt satt sammen som de var i utgangspunktet, av deler som har ligget alle steder. De fleste er ikke kjørbare.

Man gjør motorer og syntes en har gjort en fin jobb. Men da er den knapt halvferdig. Det er da jobber begynner.

God jul og gott nytt år!

Hilsen Torbjørn.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar